Johan Gustaf Sandberg, född 1782, död 1854, var målare; han var professor i teckning vid Konstakademien från 1828, och direktör där 1845?C1853.
Sandberg ägnade sig främst åt historiemåleri, med motiv ur nordisk mytologi och svensk historia. Hans främsta verk inom detta område är kalkmålningarna över Gustav Vasa i Uppsala domkyrka. Han målade också en mängd porträtt.
Sandberg blev 1794 elev i konstakademins principskola och 1801 i antikskolan, lärde samtidigt musik och klaverspelning och tjänade pengar genom lektioner och genom arbete på kungliga teaterns dekorationsmålarverkstad. Under den följande tiden slöt han sig till den opposition mot akademin, som hade sin medelpunkt i "Sällskapet för konststudium". Tvisten med akademin lade sig snart, Sandberg valdes till ledamot 1821 och blev ordinarie professor 1828. Däremot hade han aldrig tillfälle att göra den för äldre tiders konstnärer obligatoriska studieresan till södern.
Han utförde teckningarna till praktverket "Ett år i Sverige" (1827 -35) med bilderna graverade under Christian Didrik Forssells ledning och texten skriven av Anders Abraham Grafström. Under upprepade sommarvistelser på Säfstaholms slott målade Sandberg folktyper och folkdräkter.
Åtskilliga porträtt utförde Sandberg för det praktfulla "Galleri af utmärkta svenska lärde, vetenskapsidkare och konstnärer", som han utgav 1835?C42 (100 porträtt, litograferade av J. Cardon).
Related Paintings of johan gustaf sandberg :. | portrait of Olof Johan Sodermark | Bengt Erland Fogelberg | king gustav vasa of sweden addressing men from dalarna in mora | konstkademiens modellskola | King Gustav Vasa of Sweden Addressing Men from Dalarna in Mora | Related Artists:
John Greenwood1737-1792
American artist, b. Boston, Mass. An engraver and painter, Greenwood executed some of the first genre paintings in America. He is also noted for his satirical works peopled with small, energetic figures reminiscent of Hogarth's.
Jacob Koninck (c. 1615, Amsterdam - c. 1695, Copenhagen), was a Dutch Golden Age landscape painter.
According to Houbraken he lent his books on perspective to Johannes Verkolje, who became better than he was at perspective drawing.He was a disciple of Adriaen van de Velde who became a popular painter in Copenhagen where he painted for the court of Christian V of Denmark.
According to the RKD he was the uncle of Salomon Koninck, a pupil of David Colijns and became the teacher of his son Jacob II and his younger brother Philips Koninck.He was in Dordrecht from 1633-1636, Rotterdam from 1637-1645, The Hague from 1647-1651, back in Amsterdam in 1658 (when he probably lent young Verkolje his perspective books), and moved to Denmark in 1676.
Lorenzo Delleani(Pollone (Biella), 1840 - Turin, 1908) was an Italian painter.
A pupil of Cesare Gamba and Carlo Arienti at the Albertina Academy in Turin, Delleani worked initially in the field of history painting and received various marks of official recognition. He exhibited work at the Paris Salon of 1874 and gradually modernised his means of expression and range of subjects at the end of the decade with a new focus on landscape and painting from life. The early 1880s saw an exclusive focus on painting en plein air, capturing light in thick strokes of colour. His most frequent subjects were views of the Piedmontese and Lombard countryside in changing conditions of light and season. The artistes presentation of some 40 works at the Venice Biennale in 1905 and participation in the International Exhibition in Munich of the same year set the seal on his international success.